RV Education

Amerikanska Husbilar-Motorhomes

Det är inte alltid lätt för den oinvigde att jämföra olika Amerikanska Husbilar.

Det finns en anledning att det skiljer i pris på olika Husbilar. Billigast är inte alltid bäst.

Att göra en bra deal innebär att tänka bortom horisonten. 

Du ska inte bara köpa en bra bil till rätt pris.

Det är minst lika viktigt att bilen du köper har de egenskaper och kvaliteter du söker samt att det finns reservdelar, support och hjälp att tillgå den dagen det behövs.

Man får lov att börja med de olika klasserna som finns.

  1. A-Class

  2. B-Class

  3. C-Class

Om vi börjar baklänges med C class så baseras de på Van E450 och pickup truck 450 chassin.​

Absolut vanligast är att de kommer med Bensin V8 eller V10 motor men Diesel finns i begränsad tillgång.

Motorn sitter i samtliga fall fram och de kallas därför "Pullers" i USA, dvs motorn drar fram bilen.

C-class finns med och utan slideouts, elverk etc etc och i en mängd olika utrustningsnivåer.

Många bygger dem och kvaliteten varierar kraftigt.

Bladfjädrar med ev luftbälg som stöd i fjädrarna är vanligt.

Storlekarna ligger runt 28-32 ft i största allmänhet.

B-class baseras på Van chassien, som tex Sprinter och liknande.

Vi kallar dem plåtis här i Sverige. Många byggare även här med olika utrustningsnivåer, egenskaper och prisklasser.

Slutligen de stora Husbilarna, A-class, de som vi företrädesvis handlar med.

Här är det som kallas Motorhomes, dvs ett hem på hjul, lämpliga för permanent boende.

A-class finns med bensinmotor med motorn fram men även bak förekommer.

Diesel är det absolut vanligaste och med få undantag mera exklusiva än de med bensinmotor.

Många tillverkare som slåss om kunderna, t.e.x Fleetwood, Monaco, Tiffin, Holiday Rambler, Entegra, Winnebago, Newmar mfl.

USA bygger som sagt 2,5 ggr så mycket husbilar som hela övriga världen ihop!!! Ger tyngd!!

Stora skillnader, inte bara på pris men även på utrustningsnivå, egenskaper, kvalitet mm.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man gör en såpass stor investering som detta är, vi vet vad som gäller och kan med att skilja på äpplen och päron.

Bilarna kommer i storlekar från 28ft upp till 45 ft, 2 respektive 3 axlade på de större över ca 40-42ft.

Slideout finns där alltid i antal från 1 till 5. Även sk. Full Wall Slide/FWS finns och dessa ger största möjliga utrymmet. Drivs elektriskt eller hydrauliskt eller med Schwintek elektriska slideout på senare årsmodeller.

Luftfjädring är dominerande men enklare modeller kan komma med bladfjädrar.

Luftbromsar/Avgasbroms 1-2 stegs på de flesta men billigare bilar kan ha hydrauliska med elservo.

Diesel elverk sitter som standard på samtliga med olika kapacitet från 3,6kw och ända upp till 20kw.

Onan dominerar marknaden men det finns en del andra tillverkare med, som t.e.x Caterpillar.

De mindre elverken sitter i C och B-class och är då Gasoldrivna.

Automatisk nivellering finns på alla A-class, vanligast förekommande är stödben som drivs elektriskt eller hydrauliskt. Finns både med fjäderretur eller hydraulisk retur som givetvis är bättre.

Men även nivellering via luftbälgarna förekommer samt en kombination av båda systemen på de riktigt exklusiva bilarna.

Konstruktionsmässigt är de flesta baserade på Freightliner-Roadmaster chassie eller det bättre Spartan chassiet. Motorer är Caterpillar eller mer vanligt förekommande Cummins. 5,9L till 8,9 Liter cylindervolym och upp till 600 hk. Allison automatlådor dominerar marknaden.  Bilarna kalls "Pushers" i USA, dvs motorn skjuter fram bilen. Tyst gång är den största fördelen.

Bland dessa  "Pushers" finns även en del skillnader. T.e.x kylaren. På enklare bilar sitter kylaren bakom motorn, åtkomsten till motorn begränsad. Exklusivare bilar har sidokylare med hydrauldriven fläkt, åtkomsten till motorn väldigt bra och servicevänligt. 

Taken förekommer med det billigare EPDM /TPO duken, eller med vad vi föredrar, glasfiber tak.

Orsaken är given, duken går lätt sönder av grenar etc och då kommer vattenskador som ett brev på posten, detta händer inte med ett glasfibertak. TPO taken är inte dåliga men kräver mera uppmärksamhet och underhåll än ett glasfibertak.

Uppvärmning sker med "forced air", dvs gasolpanna där varmluften blåses ut i bilen.

Även värmepump/A/C kombination är vanligt.

Exklusivare bilar har Dieselpanna, Aquahot, vattenburen värme som även här värmer bilen med "forced air", dvs varmluften blåses ut i bilen. Högst upp i hierarkin finns aktiv golvvärme, antingen via elektricitet eller vattenburet system.

Fördelarna med att köpa Husbil av oss på

American Motorhomes är bland annat följande:

  1. Erfarenhet väger tungt i denna bransch, vi har ca 20 år från att ha jobbat med detta på plats i USA och sedan här i Sverige. Vi är här för att stanna och försvinner inte runt hörnet efter affär.

  2. Vi vet vad vi ska leta efter på de olika bilarna och vi besiktigar dem alltid på plats vid inköp.

  3. En grundlig funktionskontroll utförs. Nogsam fukttestning, inspektion av takets täthet mm mm.

  4. Vi köper därför endast bilar av högsta kvalitet.

  5. Vi köper ej fd. uthyrningsbilar, de slits otroligt hårt. Vi har verktygen och kunskapen för att identifiera fd. uthyrningsbilar.

  6. Vi köper endast in bilar med glasfibertak.

  7. Vi undviker att köpa bilar med elektriska stödben. Elektriska fungerar, men Hydrauliska bättre.

  8. Vi reparerar och uppgraderar dem i mycket stor omfattning. Däck, batterier och mycket annat.

  9. Nöjda kunder är vår bästa marknadsföring. Därför lägger vi mycket möda på att se till att allt fungerar.

  10. Vi lämnar 6 månaders garanti.

  11. Vi hjälper till med tillbehör och reservdelar.

  12. Vi har telefon support när något problem dyker upp, ofta går det att lösa över telefon.

  13. Vi ger tips och råd för att du som kund ska ha ett så bekymmersfritt ägande som möjligt.

  14. Vi har stor erfarenhet av Camping utomlands.

  15. Vi hjälper till med finans.

  16. Vi hjälper till med vinterförvaring.

  17. Vi har ett aktivt AB i USA-Alaska, American Motorhomes LLC varigenom vi bla får ut intyg på bromsar, motorer etc etc som inte finns en möjlighet att få till Svenskt bolag. Vidare har vi Amerikanskt TIN# samt EIN#, betyder vi handlar exklusive Amerikansk moms när bilar exporteras hit. TIN# Tax identification number-EIN#=Employer identification number

  18. Vi har Advokat/Bank i Montana som hjälper till med bla registreringar men mycket annat juridiskt kring köp.

  19. Vi har konton hos alla de större reservdelsföretagen. Utan konto, inga delar.

  20. Vi har speditör som sänder oss reservdelar/tillbehör eller drop shipping till dig direkt. 

  21. Du som handlat Husbil av vårt företag är viktig för oss. Därför "prioriteras just Du först" vid köp av reservdelar och tillbehör samt även vid råd och tips.

  22. Vi har samarbetsavtal med verkstad som fixar allt på våra kunders husbilar, krockskador, lack div reparationer, allt. Företaget jobbar med de flesta större förs.bolagen. Se https://wallsbilplat.se/ 

  23. Efter många år i branschen känner vi samtliga Europeiska handlare och har ett gott samarbete.

  24. I USA/Canada har vi flera favorithandlare som servar med både delar och bra bilar.

  25. Det finns gott om referenser du kan kontakta för att höra vad de har att säga om oss innan köp.

Kort sagt, vi tar detta på allvar och hälsar dig som kund hjärtligt välkommen!

Mera information om RVs finns på RVIA, organisationen för RVs i USA, https://www.rvia.org/ 

samt på The RV Academy, https://www.rvsafety.com/rveducation 

Vill du veta mer???

Ring 0703-650780 eller fyll i formuläret nedan.